Urenregistratie en de NOW

28-09-2020
Ook al wordt er minder gewerkt tijdens de coronacrisis, toch is het verstandig om de personeelsplanning / urenregistratie goed bij te blijven houden. Het blijkt namelijk bij vele eigenaren, zzp`ers en planners onduidelijk te zijn dat je een aantal gegevens moet kunnen overleggen om voor steun in aanmerking te komen.

De overheid heeft een sociaal pakket hulpmaatregelen samengesteld die de bedrijven en zefstandigen door de coronacrisis heen moeten helpen. Met het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) kan een bedrijf een deel van de loonsom vergoed krijgen. Dat is wel afhankelijk van de bedrijfssituatie. Daarnaast kun je als zzp`er aanspraak maken op een aanvulling van je levensonderhoud. Horeca gelegenheden kunnen nog in aanmerking komen voor een compensatieregeling van 4000 euro (eenmalige gift). Tot slot kun je om uitstel vragen van betaling van je belastingen.

Urenregistratie en de NOW

Het is nu dus extra van belang om te zorgen dat de personeelsplanning en tijdregistratie op orde blijft. Dit heeft namelijk effect op de NOW-aanvraag (de uitkering van de loonsom). Je zult de plus- en minuren en vakantiedagen van al je medewerkers moeten kunnen overleggen. Voor de instanties, je boekhouder of loonadministratie heb je een duidelijk overzicht nodig. Met Klokin registreer je alle contracturen, plus/min- en vakantieuren van zowel je vaste krachten als je flexibele medewerkers.

Vaste krachten
Voor vaste medewerkers is het van belang om de juiste contracturen in te vullen in de personeelskaart, hierna berekend het systeem hun tijd voor tijd, over-uren en vakantiedagen.

Uurloners
Voor uurloners is het ook van belang de gewerkte uren aantoonbaar geregistreerd te hebben voor de NOW-aanvraag. Zorg daarom dat je juist voor deze groep een kloksysteem gebruikt.

Statistieken
Uiteindelijk draait alles om de cijfers, daarom heb je een uitgebreide export mogelijkheid om te kijken wie er op welke dagen gewerkt heeft en ook wáár ze gewerkt hebben.